منتديات عالمي حلم

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

العالم المليئ بالأحلام

في منتديآت عالمي حلم تتحـقـق أحلامك

طريقك لإتقان حل المشكلات problem solving

Admin
    Admin
    Admin

طريقك لإتقان حل المشكلات problem solving Empty طريقك لإتقان حل المشكلات problem solving

مُساهمة من طرف Admin الأربعاء مايو 13, 2020 2:03 am

بسم الله الرحمن الرح
    تريد تعلم حل المشكلات لكن لا تعلم من أين تبدأ 
    هنا أكثر من طريق يمكنك السير عليه 

الطريق الأول

الطريق الثاني للمهندس مصطفى سعد

نجوم متحركه
    واحدة من اهم المشاكل إللي كانت بتقابلني اني مش عارف احل اية بالظبط واشمعنا السؤال ده يعني هل الصح إني ادخل hacker-rank او اي موقع شبهة واقعد احل كده وخلاص من غير اي هدف ولا حتي اعرف انا بحل المسائلة دي لية لغاية ما ربنا كرمني بحد عملي زي path كده تمشي عليه وفي كل مساءلة مكتوب جنبها دي mandatory يعني لازم تحلها ولا دي optional ممكن تسيبها
    ده زائد ان موجود متوسط الوقت اللي الناس بتحل فيه المسائل دي علشان تعرف انت اخدت وقت زيادة ولا لا
    بعد ما تخلص الpath ده كله انت كده عندك الاساسيات اللي تخليك تدخل الانترفيوهات من غير ما تخاف او تتعمق اكتر لو حابب لكن دول أ ب بتاعت problem solving انا هشارك معاكم ال path ده علشان لو حد عايز يمشي عليه او يستفاد منه
    هاحط هنا سكرين شوتات بس وهنا في pdf وصورة كاملة للpath كامل

ملحوظة : ده مش افضل path ممكن تمشي عليه لكنه افضل من الحل بعشوائية لو في حد جرب path تاني ياريت يشاركنا بيه وانت كمتعلم اختار اللي يريحك والافضل ليك
    تعديل : في كمان فايل كان عملة باشمهندس مصطفي سعد وفيه تفاصيل كتير جدا وroadmap كاملة اللينك بتاعها اهو وشوف اللي يعجبك فيهم

مواضيع مماثلة

-

الوقت/التاريخ الآن هو الأحد مايو 19, 2024 7:12 am