منتديات عالمي حلم

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

العالم المليئ بالأحلام

في منتديآت عالمي حلم تتحـقـق أحلامك

jiooimikm

طالبة
    طالبة

jiooimikm Empty jiooimikm

مُساهمة من طرف طالبة الأحد يونيو 14, 2020 9:48 am

التعامل مع التوهان فى فترة العشرينات !
    اقرأ الكام سطر دول..
    .
    -  الشعور بالتوهان فى شغلك وحياتك.. إنك ماتعرفش ماشى صح ولا غلط...المجال بتاعك كويس ولا تغيره..
    السنين بتمر والمرتب لسه ضعيف..كل مايزيد شوية تيجى موجات غلاء تزيد العناء اكتر..
    مش عارف تستقر فى بلدك مع أهلك ولا تسافر ..ولو عاوز تسافر فمش لاقى فرصة..ولو هتستقر فالشركات حالها فى معظمها تعبان..وجت أزمة الكرونا خلت الوضع أصعب !
    .
    بتفكر لو كنت فى حكومة أحسن ولا قطاع خاص...بتفكر تسيب الحكومة وتروح قطاع خاص لضعف المرتب ...
    بتفكر تفتح مشروع وتسيبك من الوظيفة وترجع تقول مافيش فلوس أبدأ بيها أو حال البلد مش مستقر...
    اكمل دراسات عليا ولا خلاص كبرت ولو كملت لزمتها إيه وأنا شايف اللى واخدنها ماعملوش بيها حاجة..
    شايف السنين بتمر وماعملتش أى حاجة ...بتشتغل علشان تعيش بس وتحاول تكفى نفسك واسرتك !؟
    تتجوز ، ولا مش دلوقتي ، وتتجوز ازاى وتكاليف الزواج مهولة..
    ....الخ من الأفكار اللى أنا متأكد إنها دارت فى عقل كل شاب تفكيره طبيعى منطقى فى فترة العشرينات !
    الشباب بالفعل مطحون وتلاقى ناس يقلك جيل متدلع ومش بتاع مسؤوليه !!
    .
    طب اللى فى الحالة دى ومر عليه سنوات وماعملش حاجه... يعمل إيه !!
    .
    ١- أولا استعن  الله ولا تعجز ..واعمل اللى عليك وخلى النتائج على ربنا سبحانه وتعالى .
    -
    ٢- انت محتاج تستريح ذهنيا شوية..وتقضى على فوضى الأفكار اللى فى دماغك .. وتحدد أنت ناوى تكمل فى أنهى إتجاه !
    هات ورقة وقلم...واكتب ايه المسارات اللى ممكن تمشى فيها...أيوه لازم تكتب...حدد كل المسارات اللى هتيجى فى دماغك حتى لو فرصهم قليلة...سواء المسار ده إنك تكمل بنفس حالك دلوقتي وانت قادر تتعايش.. أو مسار إنك عاوز تسافر.. أو مسار إنك لازم تغير مجال شغلك لأن فرصه قليلة ومستقبله مجهول... إلخ من المسارات اللى هتيجى فى دماغك...اكتب كل حاجة تيجى فى دماغك فى صورة مخطط ..شخبط...طلع الفوضى اللى فى دماغك على الورق...ماتتريقش على نفسك من جواك...حتى لو اللى هتكتبه بتتمناه وصعب الحدوث....لازم تكتبه..
    .
    ٣- لو إنت من النوع اللى بتحب تتناقش مع حد...خلى حد يشاركك فى الجلسة دى ،  اختار حد يكون يحبك ويتمنى ليك الخير ومالوش غرض فى نصيحتك..
    .
    ٤- بعد الشخبطة دى أبدا طلع كل مسار منهم فى صفحة فاضية وخلى عنونها هو عنوان المسار ... مثلاً العنوان لازم أسافر...عاوز اكمل دراسة...لازم اغير المجال...الخ حتى لو هتكتب ٢٠ صفحه..
    .
    ٥- فى كل صفحة.. أبدأ حط نسبه مئوية لرغبتك فى تحقيق الحاجة دى ...يعنى دى أنا عاوزها بنسبه ٤٠٪ ...ودى بنسبة ٩٠ ٪..ودى بنسبة ١٠٠ ٪.
    .
    ٦- هات أول أعلى خمس أفكار فى دماغك ودول اللى انت هتشتغل على تحقيقهم خلال سنة او اتنين ..وتجاهل تماما باقى الحاجات دلوقتي... إنت دلوقتي حددت بشكل واضح انت عاوز إيه !
    .
    ٧- فى كل فكرة من ال ٥ اللى فاتو أبدأ جمع معلومات من ناس تقدر تفيدك وتساعدك فى تحقيقها ..
    مثلاً لو من ضمن الأفكار انك  تغير المجال...دور على ناس فى المجال الجديد..واطلب تقابلهم واسمع لنصيحتهم واطلب مساعدتهم ..الخ...كل ماتوصل لعدد أكبر كل مافرصتك هتكبر..
    .
    ٨ - أبدأ حط خطة مرحلية لتحقيق كل هدف بتوقيت محدد بناء على المعلومات اللى جمعتها فوق... ولازم تحاسب نفسك...عملت ايه كل شهر فى النقطه دى ..ولو قصرت... أبدا لاحق نفسك لحد ماتوصل...
    .
    ٩- دورك إنك توفر وقت للموضوع ده..حتى لو بتشتغل  كتير...لازم توفر وقت بأى شكل.
    .
    ١٠- أى حد بيصدر ليك إحباط أو يأس اطرده من حياتك... الموضوع مش ناقص الناس دى  !
    .
    أكمل في بوست آخر إن شاء الله.

الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء مايو 08, 2024 10:11 pm